Rotterdam Centraal en omgeving

Rotterdam Centraal moest worden voorbereid op de komst van de HSL: één van de zogenaamde sleutelprojecten. Er volgde een turbulent ontwerpproces in opdracht van de gemeente. Het Rijk betaalde een groot deel van de kosten. Tenmans Leo Kramer werd Rijksprojectleider toen de “champagneglazen” van de Engelse architect Will Alsop letterlijk in scherven lagen.

Door heldere contouren te scheppen, rode strepen te zetten, budgetten vooraf vast te stellen en een heldere strategische visie te vormen, werd tijd gewonnen en veel voordeel behaald. Strategische keuzes op hoofdlijnen zijn mede bepalend geweest voor het functioneren van het huidige Centraal Station van Rotterdam en haar omgeving. De keuze voor het denken vanuit het perspectief van de Rotterdammer heeft ertoe geleid dat de stad een icoon rijker is. Leo Kramer was rijksprojectleider voor Rotterdam CS en adviseur van de verantwoordelijk minister.

Opgave:
Nieuwbouw Centraal Station Rotterdam

Opdrachtgever:
Rijksvastgoedbedrijf

Geleverde diensten:

Meer projecten

De Kleine Omval Amsterdam

Voor het plangebied Omval-Weespertrekvaart is de gemeente Amsterdam op zoek naar een combinatie van een ontwikkelaar, een architect en een aannemer. Ze schreef hiervoor een…

Lees meer

Oliehandel van Megen Zaanstad

Oliehandel Anton van Megen ligt met zijn bunkerboot De Voorzaan binnen de contouren van de herontwikkeling van het Hembrugterrein. Met het oog op toekomstige ontwikkelingen…

Lees meer